21 دسامبر 2023-  تقاضای زیادی برای توسعه راهبردهای درمانی کارآمد جدید یا اقدامات پیشگیرانه برای کاهش عوارض تهدید کننده زندگی دیابت نوع 2 وجود دارد.

گزارش شده است که هدراساپونین سی[1] (PB5)، یک محصول طبیعی، اثرات درمانی قابل توجهی در بیماری های مختلف نشان می دهد. با این حال، اثرات و مکانیسم احتمالی PB5 در کاهش عوارض کلیوی دیابت به طور جامع گزارش نشده است. نویسندگان این مقاله که در مجله ی Acta Materia Medica منتشر شده است، پاسخ مدل های دیابتی موش را به درمان با PB5 با استفاده از توالی یابی RNA تک سلولی (scRNA-seq) و پروتئومیکس بررسی کردند.

یافته‌های آنها تغییرات رونویسی پویا را در سلول‌های کلیوی در پاسخ به نفروپاتی دیابتی آشکار کرد. PB5 با کاهش جزئی فرآیندهای پاتوفیزیولوژیک، این آسیب التهابی را کاهش داد.

علاوه بر این، در طول پیشرفت دیابت ضایعات شدید گلومرولی و کمبودهای عملکردی، از جمله ضخیم شدن GBM و اختلال عملکرد پودوسیت ها مشاهده شد که توسط PB5 کاهش یافت. این نتایج بینشی را در مورد اینکه چگونه درمان باPB5  علائم دیابت را بهبود می بخشد، ارائه داد. محققان گفتند: استفاده از PB5 احتمالاً می تواند به عنوان یک اقدام محافظتی جدید و استراتژی درمانی در درمان دیابت نوع 2 مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231221/Hederasaponin-C-may-be-a-protective-measure-and-novel-therapeutic-strategy-for-diabetic-nephropathy.aspx

 



[1]Hederasaponin C